The Rolling Stones - Paint it Black

「Aftermath」(66) から " Paint it Black " を私訳

アルバム「Aftermath」(66) から " Paint it Black " を私訳。この曲はストーンズの数ある曲の中でも特に有名で、ブライアン・ジョーンズが奏でるシタールの音色が印象的。はじめて聴いたときは「社会に対する不満をぶちまけている曲」かなって勝手に思ったけれど、訳してみて「黒く塗る理由」を知ると、今にも喪失感に押しつぶされそうな主人公がいた。

" Paint it Black "

I see a red door and I want it painted black
赤いドアを見ると、黒く塗ってしまいたい
No colors anymore I want them to turn black
他の色じゃ駄目なんだ、黒に塗り替えてしまいたいんだ
I see the girls walk by dressed in their summer clothes
夏服を着た女の子達が歩いているのが僕には見えるけど
I have to turn my head until my darkness goes
自分の頭から闇が去るまで、顔を背けずにはいられない

I see a line of cars and they're all painted black
僕の目に車の列が映る、その全てが黒く塗られた車は
With flowers and my love both never to come back
捧げられた花と一緒に恋人を連れ去って戻って来ることはない
I see people turn their heads and quickly look away
周りにいる人達は僕と目が合うと、慌てて視線を逸らす
Like a new born baby it just happens every day
赤ん坊が生まれてくるように、それは毎日起こること

I look inside myself and see my heart is black
自分の心に目を向けると黒くなっているのが見える
I see my red door and must have it painted black
まだ赤いドアが見えるけど、それも黒く塗らないといけない
Maybe then I'll fade away and not have to face the facts
たぶんそうすれば僕はその中に消え入って事実を認めなくてもいいんだ
It's not easy facin' up when your whole world is black
それは簡単じゃないけど、君の黒い世界でやっていくには必要なこと

No more will my green sea go turn a deeper blue
これ以上思い出の海が深い悲しみに染まることはないだろう
I could not foresee this thing happening to you
僕には君に何が起こるかなんて知ることは出来なかった

If I look hard enough into the settin' sun
もし僕が沈みゆく太陽の中を必死に探すなら
My love will laugh with me before the mornin' comes
朝が訪れる前には君と一緒に笑うことが出来るのだろうか

I see a red door and I want it painted black
赤いドアを見ると、黒く塗ってしまいたい
No colors anymore I want them to turn black
他の色じゃ駄目なんだ、黒に塗り替えてしまいたいんだ
I see the girls walk by dressed in their summer clothes
夏服を着た女の子達が歩いているのが僕には見えるけど
I have to turn my head until my darkness goes
自分の頭から闇が去るまで、顔を背けずにはいられない

Hmm, hmm, hmm,...

I wanna see it painted, painted black
僕は塗られたのが見たいんだ、黒く塗られたのが
Black as night, black as coal
夜のように黒く、石炭のように黒く
I wanna see the sun blotted out from the sky
僕は空から太陽が消えてしまうのを見たいんだ
I wanna see it painted, painted, painted, painted black...
塗られたのが見たいんだ、塗られたのが、塗られたのが、黒く塗られたのが...


関連記事


リンク


2012/05/01      1960 R The Rolling Stones